S cílem usnadnit uživatelům používat naše webové stránky využíváme cookies. Používáním našich stránek souhlasíte s ukládáním souborů cookie na vašem počítači / zařízení. Nastavení cookies můžete změnit v nastavení vašeho prohlížeče.

 

16 důvodů proč nakupovat u nás:

 

Široký sortiment (přes 32 značek, přes 2970 produktů na výběr a pořád se rozšiřujeme)

Běžné slevy 2-15% dle druhu zboží

Slevové kupóny, které se odečítají v průběhu objednávky.

Česká distribuce - záruka servisu, zboží obsahuje tištěný návod v českém jazyce.

Pojištění fototechniky, stativového vybavení, studiových světel.

E-mailové a tel. poradenství ZDARMA

Rychlá komunikace, otevřený a individuální přístup k zákazníkům

Čištění těl a čipů D-SLR, Čištění těl a skel objektivů

Pro objednání zboží není potřeba se registrovat

Osobní odběr v Praze( dle domluvy )

Osobní doručení po Praze ( dle domluvy )

Při nákupu nad 7.261,- s DPH doprava v síti Zásilkovny.cz a Uloženky.cz ZDARMA

U některých produktů doprava zdarma již od 2.490,-

Platba dobírkou, převodem na účet, se splatností.

Recenze a zkušenosti zákazníků

Jsem plátcem DPH

6 způsobů dopravy ( doprava již od 60,- )

FOTO MÁLEK - Petr Málek - idatabaze.czFotoaparáty a příslušenství - idatabaze.cz

Doporučuji:

 

 

 

 

 


 

Podporuje mojeID

KONTAKTY

Foto Málek
Praha
tel: +420 777 018 478
info@fotomalek.cz
IČ:74778374
DIČ:CZ8409160419

ZBOŽÍ V AKCI

cena pro Vás 4 949,00 Kč
Na dotaz
cena pro Vás 6 290,00 Kč
Skladem ANO
cena pro Vás 84 490,00 Kč
Skladem ANO

Doporučuji

cena pro Vás 2 585,00 Kč
Skladem ANO
cena pro Vás 285,00 Kč
Skladem ANO

» Profesionální hlavy Gitzo

Gitzo - profesionální hlavy s chutí hořčíku

26.04.2011 20:47

Stativová hlava klade obrovské nároky jak na použité materiály, tak na samotnou konstrukci mechanických částí, protože musí splňovat dva v podstatě protichůdné požadavky - maximální tuhost a maximální rozsah polohování. Díky různm mýtům, ale i vlivem posuzování nekvalitních výrobků jsou mezi fotoamatéry nejrozšířenější dvoucestné a třícestné hlavy, zatímco v profesionální praxi se setkáváme především s hlavami kulovými. Podívejme se tedy nejprve na hlavní rozdíly těchto konstrukcí.

Stativová hlava třícestná umožňuje nezávislé nastavení v horizontálním a vertikálním směru a umožňuje také nezávisle na těchto hlavních směrech naklánět fotoaparát do strany. U statické fotografie je to zdánlivá výhoda, a uživatelé na tento typ hlavy zvyklí na něj nedají dopustit. Pokud mají možnost srovnání, obvykle se jim dostane do ruky levná a konstrukčně jednoduchá kulová hlava a po pár minutách se rádi vracejí ke své hlavě třícestné.

Důvodem je hlavně skutečnost, že po uvolnění kloubu pro jemné doladění pozice se pečlivě připravená kompozice zcela "rozsype", protože uvolněný kloub umožní pohyb fotoaparátu prakticky všemi směry současně. Při práci s třícestnou hlavou ale po základním nastavení záběru můžete uvolnit pouze jeden směr, například náklon fotoaparátu, a ten přesně doladit. Jenže...Pokud není přesně dodržena výchozí horizontální a vertikální rovina, po náklonu fotoaparátu zjistíte, že se částečně změnil výřez scény a je nutné ještě fotoaparát mírně sklonit nebo pootočit v horizontálním směru, abyste měli v obrazové ploše přesnsě to, co chcete. Autoři, kteří si potrpí na přesnost práce pak jistě vědí, že tento postup je potřeba i několikrát opakovat, a to především při použití teleobjektivu, který sebemenší změnu polohy ještě násobí. Složitost celého řešení třícestných hlav má navíc za následek nedostatečnou tuhost při dotažení jednotlivých směrů, a hlava se s delším teleobjektivem chová "jako živá". Stačí dát ruku z utažené rukojeti, a záběr se ihned trochu změní (nutno podotknout, že zásluhu na tomto "usazování" fotoaparátu má často také lehký stativ s "U" profily a nedostatečně tuhými zámky sekcí jednotlivých částí nohou). Výhoda nezávislého jištění tří směrů pohybu navíc mizí ve chvíli, kdy se "přehmátnete" a uvolníte jinou páku stativové hlavy, než jste chtěli. Ano, i to se běžně stává, a nejen začínajícím fotografům.

Kulové hlavy obecně

Běžné kulové hlavy mají ale také řadu nešvarů. Již zmíněné celkové uvolnění je asi hlavním důvodem, proč si ke kulovým hlavám fotoamatéři hledají cestu jen těžko. Dalším častým argumentem je nemožnost použití kulové hlavy pro panoramatickou fotografii, protože s ní není možno bez panoramatického adaptéru otáčet nezávisle v horizontálním směru. Také měkké zapouzdření a hliníkový kloub je příčinou podobného "usazování" hlavy po dotažení kloubu, které navíc musí být u silnějších teleobjektivů bez stativové patky poměrně silné. Za sebe musím říci, že jsem ke kulovým hlavám přes řadu zmíněných nevýhod přešel již před 15 roky, a neměnil bych. Neustálé přehmatávání z rukojeti na rukojeť, povolování, utahování, dolaďování, to mi zkrátka u třícestných hlav vadí a nikdy jsem si na tuto zdlouhavou činnost nezvykl. Je ale pravdou, že většina nešvarů kulových hlav je opravdu typická pro levné modely, a že jsem vždy pracoval s vyšší profesionální třídou kulových hlav. Přesnost práce je pro mne velmi důležitá, nemám rád dodatečné výřezy, a přesto mi kulové hlavy vyhovují právě pro možnost dotažení všech smsěrů najednou jediným ovládacím prvkem. Netvrdím ale, že k tomu není potřeba trocha praxe a zkušeností.

Výborné zkušenosti i výsledky práce mě tak trochu ukolébaly, a tak jsem se ani nepídil po tom, jestli existuje něco ještě lepšího, než mám, protože jsem nabyl dojmu, že není co zlepšovat. Můj názor ale zásadně změnila náhoda, či spíše poslední Vánoce. Řekněte sami - co jiného dát fotoreportérce pod stromeček, než monopod a kulovou hlavu? A když je tou fotoreportérkou právě Soni, tak je samozřejmé, že jsem zvolil karbonový monopod té nejprestižnější profesionální značky s odpovídající kulovou hlavou. Když po několika týdnech pominulo Sonino počáteční nadšení, dovolila mi konečně trochu její nové vybavení otestovat, a tak jsem se seznámil s Center Ball hlavou Gitzo.

Konstrukce Center Ball

Zážitek to byl natolik silný, že jsem se o něj rozhodl podělit i s vámi. Některé pohledy jsou samozřejmě výrazně subjektivní, a k nim patří především design. Ten byl vlastně tím hlavním faktorem výběru typu kulové hlavy pro Soni, protože jsem předpokládal, že i ostatní parametry budou u této značky špičkové. Když jsem pak vzal Center Ball hlavu do ruky, její design mě doslova uchvátil. Mám rád dokonalost detailů, jejich řemeslnou propracovanost spojenou s maximální funkčností. Jestli je tato hlava krásná i z vašeho pohledu, to posuďte sami z přiložených fotografií.

Překvapila mne poměrně nízká hmotnost hlavy. Přestože konstrukce působí na pohled velmi robustně, není tato hlava další nadměrnou zátěží na cestách, a to díky magnéziové konstrukci. Ta dodává hlavě vysokou tuhost a odolnost při namáhání, jež je vůči měrné hmotnosti výrazně vyšší, než u hliníku. Masivní uchycení kloubu dále celkové tuhosti hlavy napomáhá. Hmotnost hlavy výrazně snižuje také dutý prostor dokonale sférického kloubu.

Hlava Center Ball Gitzo GH1780QR má možnost nezávislého povolení otáčení pro panoramatické snímání nebo snímání se švenkováním a tím řeší mnoho problémů běžných kulových hlav. Skutečnou lahůdkou je pak zapouzdření kulového kloubu (běžně se používá silnější vrstva silikonu), což dokonale odstraňuje pružení utaženého kloubu v pouzdře. Povrch samotného kulového kloubu je také zušlechtěn technologií PTFE, jež v současnosti patří k tomu nejlepšímu, co současná věda nabízí pro dosažení nejmenšího frikčního (třecího) odporu dvou dotykových ploch materiálů. Frikce kulového kloubu u hlav Gitzo je tak nyní srovnatelná s úrovní tření povrchu tajícího ledu.

Patentovaná technologie SADL (Spring Assisted Double Lock) je pak dalším důležitým prvkem využitým v konstrukci této hlavy. Silná ocelová pružina zajišťuje možnost velmi plynulého zvyšování frikčního tahu kulového kloubu. Tím je možné nastavit optimální frikci pro různé zatížení a objektivy rozličných ohniskových vzdáleností. Úplným dotažením šroubu se pak hlava zajistí „na tvrdo“ dosedacími plochami. O užitečnosti tohoto řešení si povíme dále v textu. Hlavy Center Ball série 2 a 3 mají ještě samostatné nastavení úrovně maximální frikce.

Pohyblivá část hlavy s rychloupínacím systémem QR (dvojí jištění pro bezpečné uchycení a vyloučení náhodného uvolnění destičky z hlavy) je osazena čtyřmi trubičkovými vodováhami (z toho jedna je umístěna ve svislém uchycení základny s destičkou ke kulovému kloubu), díky kterým je možné nastavit velmi přesně vyváženou polohu fotoaparátu, a jsou pozorovatelné z více stran. Zde bych chtěl upozornit na skutečnost, že mnoho levnějších stativových hlav má umístěny vodováhy ve spodní části konstrukce upevňované ke stativu, a skutečné vyvážení fotoaparátu je tak prakticky nemožné.

Praktické zkušenosti

Systém rychloupínání je odlišný od podobných systémů jiných značek v tom, že se destička „nezacvakává“ shora do základny, ale zasouvá se zepředu nebo zezadu do drážky. Jedná se o velmi bezpečný způsob uchycení fotoaparátu, ale je nutná chvilka cviku, než se rychloupínání stane skutečně rychlým. Po zasunutí destičky dojde automaticky k zacvaknutí bezpečnostní západky a bez jejího uvolnění k tomu určeným tlačítkem již nemůže fotoaparát z hlavy spadnout. Motýlkovou páčkou se pak zajistí pevná poloha destičky a to s nastaveným tlakem. Při použití prodloužené destičky je možné fotoaparát s objektivem posunem v drážkách vyvážit.

V souvislosti s rychloupínáním mám ovšem jednu výtku k výrobci. Šroub, kterým se nastavuje síla upnutí destičky má, pro mě z nepochopitelných důvodů, dosti ostré hrany ozubení na vnější straně, a pokud na hlavě není upevněn fotoaparát, je celkem snadné se o tyto ostré okraje nepříjemně škrábnout. Karborundum brousek to sice rychle spravil, ale je to zbytečná vada na kráse.

Důležitější jsou ale samozřejmě možnosti polohování fotoaparátu, a ty jsou skutečně úctyhodné. V kombinaci s možností otáčení hlavy na panoramatické základně je možné pracovat v libovolném nastavení v rozsahu daném pomyslnou sférickou oblastí (větší polokoulí) v úhlu až 200 stupňů, což je více než dostačující i pro velmi neobvyklé polohy a způsoby snímání. Obrovská svoboda pohybu fotoaparátu je výsledkem promyšlené konstrukce a tvaru zapouzdření kulového kloubu a možnost současného otáčení jak panoramatické základny, tak samotného kloubu v jeho ose - nenajdete tak polohu, které by nebylo možné s touto hlavou dosáhnout, a to jak v horizonátlní, tak i vertikální orientaci záběrů.

V prospektech tolik zdůrazňovaná technologie povrchové úpravy kloubu a kontrola frikce mě ovšem zajímala nejvíce. Jak jsem již zmiňoval, jsem zvyklý na špičkové profesionální hlavy a nečekal jsem výrazný rozdíl. Použití této hlavy Gitzo, konkrétně modelu GH1780QD a později GH2780QD, mě ale doslova nadchlo. Nastavení frikčního tahu velkým ovládacím šroubem je velmi jemné, s dlouhým chodem, a tak je možné zvolit velmi přesně jeho úroveň. Spolu s dokonalým povrchem kloubu a teflonovým zapouzdřením je snadné dosáhnout optimálního upevnění fotoaparátu. Jak takové "optimální" vlastně upevnění vypadá?

Inu, je to jednoduché, a pro uživatele běžných hlav asi těžko pochopitelné. Přitažením šroubu frikčního tahu dosáhnete stavu, kdy je fotoaparát již částečně upevněn, tedy svou vlastní vahou nebo vahou objektivu již téměř nemění svou polohu. Toto nastavení použijeme pro základní stanovení výřezu záběru. A nyní přijde ten fascinující zážitek. Stačí na fotoaparát zatlačit, pohnout s ním jakýmkoliv směrem, doladit naprosto přesně jeho polohu a kloub se naprosto plynule a bez "zadrhávání" tímto tlakem přidaným rukama pohybuje. Stačí tlak uvolnit a fotoaparát opět zůstane v nastevené poloze bez následného "usedání" nebo zpětného pohybu, jak je tomu u hlav se silikonovým zapouzdřením (samozřejmě pevné dotažení destičky k tělu fotoaparátu nebo stativové patce objektivu). Dokonale klouzavý pohyb umožňuje přesnou práci jak při makrofotografii, tak při snímání se silnými teleobjektivy, u kterých je díky malému snímacímu úhlu jemné nastavení polohy velmi kritické. Znovu připomínám váženým čtenářům, že fotografuji již nějaký ten pátek, a rukama mi prošlo dost různých stativových hlav. Přesto pro mě byla práce s GH1780QR fascinujícím zážitkem.

Určitě nejsem sám, kdo si potrpí na zcela přesnou práci, takže jistě i vás rozčílí, když pečlivě nastavíte záběr, a při utažení hlavy se vlivem stažení mechanismu fotoaparát nepatrně pohne. Možná si na to dokážete zvyknout, a s konečným pohybem fotoaparátu počítáte a záběr nastavíte se zápornou nepřesností, aby po utažení hlavy toto "sednutí" odchylku vyrovnalo. O pohodě při práci ale v takovém případě nemůže být řeč. Byl jsem proto zvědav, jak se zachová tato hlava po úplném dotažení šroubu před snímáním. Nestalo se ale vůbec nic. Žádný další pohyb při utahování, žádná viditelná změna záběru, prostě nic. Fotoaparát (podotýkám, že jsem vše testoval s těžkým profesionálním makroobjektivem 200 mm f 4) zůstal přesně v té poloze, jakou jsem při optimalizovaném frikčním tahu nastavil.

Pokud tedy hledáte ideální stativovou hlavu pro přesnou, ale i rychlou práci a dokážete si připustit myšlenku, že k ovládání veškerého jejího pohybu vám stačí jedna ruka, pak vám mohu Gitzo Center Ball vřele doporučit jako špičkový profesionální produkt s vysokou užitnou hodnotou. Kvalita použitých materiálů je navíc zárukou, že vám bude hlava sloužit i při častém a náročném používání mnoho let, aniž by ztratila na své funkčnosti a přesnosti.

 

Jan Karbusický

 

Článek použit z časopisu Photo life č. 70/2009

Koupit hlavu Gitzo.

Odkaz:  www.csfotografie.cz


Více zde: http://www.fotografie-malek.com/news/gitzo-profesionalni-hlavy-s-chuti-horciku/