S cílem usnadnit uživatelům používat naše webové stránky využíváme cookies. Používáním našich stránek souhlasíte s ukládáním souborů cookie na vašem počítači / zařízení. Nastavení cookies můžete změnit v nastavení vašeho prohlížeče.

 

16 důvodů proč nakupovat u nás:

 

Široký sortiment (přes 32 značek, přes 2970 produktů na výběr a pořád se rozšiřujeme)

Běžné slevy 2-15% dle druhu zboží

Slevové kupóny, které se odečítají v průběhu objednávky.

Česká distribuce - záruka servisu, zboží obsahuje tištěný návod v českém jazyce.

Pojištění fototechniky, stativového vybavení, studiových světel.

E-mailové a tel. poradenství ZDARMA

Rychlá komunikace, otevřený a individuální přístup k zákazníkům

Čištění těl a čipů D-SLR, Čištění těl a skel objektivů

Pro objednání zboží není potřeba se registrovat

Osobní odběr v Praze( dle domluvy )

Osobní doručení po Praze ( dle domluvy )

Při nákupu nad 7.261,- s DPH doprava v síti Zásilkovny.cz a Uloženky.cz ZDARMA

U některých produktů doprava zdarma již od 2.490,-

Platba dobírkou, převodem na účet, se splatností.

Recenze a zkušenosti zákazníků

Jsem plátcem DPH

6 způsobů dopravy ( doprava již od 60,- )

FOTO MÁLEK - Petr Málek - idatabaze.czFotoaparáty a příslušenství - idatabaze.cz

Doporučuji:

 

 

 

 

 


 

Podporuje mojeID

KONTAKTY

Foto Málek
Praha
tel: +420 777 018 478
info@fotomalek.cz
IČ:74778374
DIČ:CZ8409160419

ZBOŽÍ V AKCI

cena pro Vás 11 690,00 Kč
Skladem ANO
cena pro Vás 590,00 Kč
Na dotaz

Doporučuji

cena pro Vás 4 309,00 Kč
Na dotaz
cena pro Vás 2 990,00 Kč
Skladem ANO
cena pro Vás 1 609,00 Kč
Skladem ANO

» Korekce EV trochu naruby

KOREKCE EV trochu NARUBY

19.03.2012 09:22

Nejprve je nutné se naučit znát všechna pravidla a poučky vedoucí ke vzniku vynikajících fotografií, abyste následně jejich porušováním dospěli k fotografiím ještě lepším. Když se pravidla jen nabiflujete, ale nedojde z vaší strany k jejich skutečnému pochopení, ztrácíte jejich usilovným dodržováním kreativní svobodu.

 

Měření fotoaparátu, byť je sebedokonalejší a má desítky senzorů, nedokáže zohlednit tvůrčí záměr autora. Neumí dokonce ani rozlišit světlé objekty od silně osvětlených objektů tmavých. Zkrátka a dobře, měřící automatika nemyslí, jen počítá. Jediným cílem měřícího systému je dosažení průměrného, středně šedého odstínu na výsledné fotografii.


Expoziční korekcí jdoucí přímo proti základnímu pravidlu jsem dosáhl atraktivního tonálního podání, stačilo

k tomu nastavení hodnoty korekce na -1,3 EV.

Fotka je pouze kopií a její kvalita je degradována... Originální snímek naleznete v časopisu ČSF.

 

Scéna exponována podle obvyklých pravidel, tedy s korekcí +1EV zohledňující poměr jasů a stínů

v obrazové ploše. Výsledkem je tonálně normální, ale současně i pocitově normální, tedy obyčejný snímek.

Fotka je pouze kopií a její kvalita je degradována... Originální snímek naleznete v časopisu ČSF.

 

Do určité míry mohou moderní automatické systémy zohlednit bodové světelné zdroje, které při dostatečném počtu měřících segmentů nejsou do výpočtu expozice zahrnuty. Je-li měření expozice založeno již na skutečném signálu přicházejícího z digitálního čipu, pak může alespoň částečně zohlednit například korektní expozici lidské tváře. Zrcadlovky ale měří expozici k tomu určenými senzory, které nemohou rozeznat námět snímání. K dosažení korektní expozice s ohledem na charakter snímané scény a její osvětlení jsou tedy nutné expoziční korekce, jejichž znalost a správné použití patří k nejzákladnějším dovednostem fotografů. Nebo by alespoň patřit měly.

 

Černý a bílý pudl

Obecně platné pravidlo říká, čím tmavší je scéna z hlediska tonality objektů, tím větší je zápornou korekci nutné nastavit. A naopak. Čím je scéna tonálně světlejší, tedy čím světlejší je tonalita objektů, tím větší kladnou korekci je nutné nastavit pro dosažení korektní expozice. Na našich workshopech při přednášce obvykle uvádím následující příklad:

Vezměte černého pudla, posaďte ho na hromadu černého uhlí, a scénu vyfotografujte. Poté vezměte pudla bílého, posaďte ho na hromadu sněhu, a opět vyfotografujte. Oba záběry bez expozičních korekcí. Jaký bude výsledek? V obou případech získáte snímek prakticky identicky šedého pudla na srovnatelně šedé hromadě, v prvním případě to bude šedé uhlí, v případě druhém šedý sníh. Z hlediska celkové tonality si budou oba snímky podobné jako vejce vejci. To ovšem není chyba automatického měření expozice, spíše naopak. Pokus ukáže, že váš fotoaparát pracuje správně, protože splnil úkol – vytvořil scénu se standardní středově šedou tonalitou, a takto je naprogramován.

 

Korekce a šedá tabulka

K opravě expozice pro tonálně nestandardní scény slouží expoziční korekce, které má k dispozici každý fotoaparát určený pro vážnější práci, pracovat je možné i se standardní šedou tabulkou sloužící jako etanol pro jasově libovolnou scénu. Odhad správné expoziční korekce vyžaduje určitou praxi, digitální fotoaparáty se zobrazením histogramu vše usnadňují, pokud v histogramu umíte číst.

Při volbě expoziční korekce vycházíte vždy ze skutečnosti, že naměřené hodnoty odpovídají střední šedé. Pro černého pudla je tedy nutné zvolit zápornou korekci, začít můžete na hodnotě -2 EV (platí pouze pro digitální fotoaparáty). Pro bílého pudla je nutné naopak zvolit korekci kladnou, výchozí hodnotu zkuste v úrovni +1,5 EV. Se šedou tabulkou je práce samozřejmě nejpřesnější a nejrychlejší. Bodově změříte tabulku umístěnou ve snímaném prostoru, získané hodnoty uložíte do paměti nebo nastavíte manuálně, a bílý pudl na bílém sněhu bude i na fotografii bílý, stejně tak bude černý pudl černý i při dovádění na hromadě černého uhlí.

Všechny uvedené zásady platí obecně, a to ve všech případech, kdy chcete získat na fotografiích standardní, tedy přirozenou tonalitu blízkou tomu, jak scénu vnímáte očima. Korektní expozice má velkou výhodu i v tom, že při dostatečném dynamickém rozsahu čipu expozicí do střední oblasti senzitometrické křivky využíváte její nejkresebnější oblast. Díky tomu máte větší možnosti následné úpravy tonality při konverzi RAW souborů, a to jak směrem ke světlům, tak ke stínům. Moderní fotoaparáty jsou většinou řešeny tak, aby ovladače korekcí, tedy aktivace a volba hodnoty, byly snadno dostupné i s fotoaparátem u oka a jednou rukou, přitom hodnoty korekce EV lze číst přímo v hledáčku zrcadlovky. Naučte se nastavovat korekce zcela automaticky, aniž byste museli pátrat po tom správném „čudlíku“. Pouze praxí a zkušenostmi se pak naučíte volit optimální hodnoty korekcí, aniž byste museli vše kontrolovat na histogramu. Zvláště u akční fotografie se totiž může snadno stát, že ten nejlepší okamžik nastane právě ve chvíli, kdy soustředíte pozornost na křivku histogramu.

 

Kreativní korekce

Někdy je možné záměrným nadhodnocením expoziční korekce dosáhnout zajímavých efektů a napomoci určitému stylu. Nejčastěji je to větší záporná korekce u snímků s charakteristikou Low-key, naopak silnější kladnou korekci použijete pro fotografie ve stylu High-key. V obou případech má zvýšená úroveň svou logiku a tento postup je běžně využíván. Ale co se stane, když půjdete proti všem poučkám i proti logice? Pokud víte, kdy, jak, a hlavně proč, pak vám v tom nic nebrání. Takovým školním příkladem je právě úvodní fotografie článku.

Podívejme se nejprve na scénu z hlediska celkových jasů. Převažuje světlá obloha a bílý sníh, také sněžná fréza je z velké části zasypaná sněhem, a tmavých oblastí není mnoho. Z praxe vím, že u takové scény pro její tonálně normální zobrazení musím použít kladnou expoziční korekci +1EV, jinak bude sníh nehezky šedý. Jenže fréza exponovaná podle pouček o korekcích by zůstala obyčejnou frézou, a snímek by to byl přijatelný maximálně pro fotograficky nevyspělé redaktory nějakého internetového zpravodajského serveru a jeho nenáročné čtenáře, ale určitě ne pro tištěný zpravodajský magazín přinášející emotivní a divácky zajímavé fotoreportáže. Snímku totiž naprosto chybí jakákoliv atmosféra, emoce, kouzlo večerních barev, nebo napětí. Je to prostý záznam toho, že na silnici je fréza.

Korekce EV naruby

Důležitá pro další krok byla světla auta. I za denního světla jsou reflektory aut dostatečně jasné, aby se tonálně na snímku oddělily od okolí, natož za podvečerního světla.  Proti všem pravidlům jsem proto na tuto zimní, tonálně světlou scénu použil zápornou expoziční korekci s hodnotou -1/3 EV (fotoaparát sám o sobě již scénu podexponoval, neboť reagoval na velké světlé plochy sněhu a oblohy). Výsledkem je emotivně laděný snímek se zřetelnou večerní až noční atmosférou, a to jak v barevném, tak i černobílém provedení. Působivost prostoru umocňuje použití silného teleobjektivu (300 mm pro APS-C, tedy ekvivalent 450 mm pro kinofilm), díky kterému je fréza vykreslena na obzoru velmi čistě a působí až monumentálně.

Podexpozice současně nasytila veškeré barvy, a to především typickou soumrakovou modř, která na standardní expozici téměř chybí. Pro zachování světelné atmosféry zásadně používám nastavení White Balance na předvolbu Denní světlo, takže již na monitoru přístroje jsem mohl pozorovat tonální i barevnou působivost záběrů. Když jsem zmínil důležitost světel auta, měl jsem na mysli především jejich vliv na výsledné působení snímku. Zkuste si ta světla zakrýt kousky papírků barevně odpovídajícími převažující tmavě modré. Jakmile toto uděláte, kouzlo fotografie zcela zmizí a výsledkem je pouze tmavá, podexponovaná fotografie. Světla auta totiž snímku dodávají nejen potřebnou brilanci, ale současně říkají, že se jedná o večerní snímek, se kterým v naší mysli vizuálně asociují. Jsou tedy v tomto případě zcela nezbytnou součástí vizuálního sdělení, jsou nositelem informace i emocí, byť takto silná působivost není rovna skutečnosti v okamžik snímání.

Záporná expoziční korekce se tedy u tohoto snímku stala výrazným výtvarným vyjadřovacím prostředkem, přestože jsem šel proti obvyklým pravidlům korektní expozice na sněhu. Věděl jsem, jak bude fotografie vypadat, když budu pracovat se zápornou korekcí. Ale věděl jsem to právě díky znalosti té správné korekce a jejího vlivu na snímek. Až vás při fotografování nějaké scény automaticky napadne použít určitou expoziční korekci, zkuste se zamyslet nad tím, co se stane v případě zcela opačné hodnoty. Nechovejte se jako stroje a přemýšlejte nad tím, co a proč děláte. Pravidla a poučky je potřeba znát, protože vás mohou dovést k zajímavým výsledkům, když je za vhodných podmínek porušíte

Důležité: Digitální fotoaparáty mají nesymetrický průběh dynamického rozsahu od střední šedé ke stínům a ke světlům. V průměru je u D-SLR rozsah od střední šedé ke stínům -5EV, a od střední šedé ke světlům +3,5EV. Korektní kladné expoziční korekce proto budou vždy v nižších hodnotách, než korekce záporné pro dosažení shodné tonální odchylky od úrovně střední šedé.

 

Článek použit z časopisu Československá fotografie č. 02/2010-2011

 

Text a originální snímky: Jan Karbusický

 


Více zde: http://www.fotografie-malek.com/news/korekce-ev-trochu-naruby/